Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej prezes Lubuskiego Trójmiasta, Tomasz Winiecki, odniósł się do zamieszania wokół projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta (SKALT). Wniosek o dofinansowanie dotyczący kluczowej dla regionu inwestycji nie został złożony w terminie, co wywołało polityczne napięcia i oskarżenia pod adresem prezydent Nowej Soli. Winiecki wyjaśnił, że odpowiedzialność za opóźnienie ponosi firma doradcza, a nie samorząd miejski. Mimo trudności związanych z projektem, Lubuskie Trójmiasto zamierza kontynuować prace nad SKALT.
Projekt SKALT miał na celu rozwój infrastruktury kolejowej w Lubuskim Trójmieście poprzez budowę 12 węzłów i trzech centrów przesiadkowych, a także modernizację istniejących przystanków. Całkowity budżet przedsięwzięcia wynosił 189 mln zł, z grubej części przewidzianej do pozyskania z funduszy unijnych. Niestety, brak czasu na złożenie wniosku o dofinansowanie spowodował lawinę oskarżeń oraz dyskusji politycznych w radzie miejskiej.
Tomasz Winiecki wyjaśnił, że odpowiedzialność za problem leży po stronie firmy wynajętej do przygotowania dokumentacji. Prezes podkreślił, że umowa określała, że to na firmie doradczej spoczywał obowiązek złożenia wniosku w odpowiedniej formie. Wskazał również na niepotwierdzone przez instytucję zarządzającą problemy techniczne, które były tłumaczeniem niepowodzenia przez firmę. W związku z brakiem wywiązania się z umowy, Lubuskie Trójmiasto zamierza dochodzić swoich praw w sądzie oraz nie zapłacić firmie doradczej wynagrodzenia.
Opozycyjni radni z klubu KWW Jacek Milewski, w obliczu sytuacji, zdecydowali się przerzucić odpowiedzialność na prezydent Nowej Soli, Beatę Kulczycką. Prezydent zdecydowanie odrzuciła te zarzuty, podkreślając, że nie miała nadzoru nad projektem oraz że opinie radnych oparte były na niewiedzy i manipulacji. Winiecki dołożył wszelkich starań, aby podkreślić, że nie było żadnej gwarancji na dofinansowanie na poziomie 85%, a rzeczywistych warunków finansowych projektu należało się jeszcze dopatrywać. Pomimo zachwiania projektu, Stowarzyszenie Lubuskie Trójmiasto planuje nadal dążyć do jego realizacji, co daje nadzieję mieszkańcom na poprawę infrastruktury kolejowej w regionie.
Źródło: Urząd Miasta Nowa Sól
Oceń: Kontrowersje wokół projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta
Zobacz Także